Covered-Hero-XXL

De nieuwe Škoda Elroq

Volledig elektrische SUV

Compacte SUV

Maak kennis met de Škoda Elroq, onze nieuwste volledig elektrische SUV. Met een elektrische actieradius van meer dan 560 kilometer* (WLTP) en snelle laadtijd van minder dan 28 minuten, ben je altijd klaar voor lange ritten. Na de Elroq volgen nog drie andere nieuwe volledig elektrische modellen: in 2025 verwachten we de Epiq; in 2026 de 'Combi' als onze eerste volledig elektrische station; daarna de 'Space', ons grootste elektrische model en als concept bekend onder de naam Vision 7S.

De Škoda Elroq wordt onthuld in oktober 2024. 

Ondanks zijn compacte formaat biedt de Škoda Elroq veel bagageruimte. Zijn kofferbak heeft standaard een inhoud van 470 liter, die kan worden uitgebreid tot maar liefst 1.580 liter door de achterbank neer te klappen. Er zijn ook tal van opbergmogelijkheden in het interieur voorhanden met een totale capaciteit van 48 liter, waaronder verschillende handige opbergvakken. De compacte SUV beschikt tevens over tal van nieuwe Simply Clever-functies, waaronder een praktisch, optioneel opbergnet onder de hoedenplank voor de laadkabel. De hoedenplank zelf is verstelbaar, zodat de laadruimte op een slimme en flexibele manier kan worden gebruikt. De Škoda Elroq biedt daarnaast twee extra opbergvakken aan de zijkanten van de bagageruimte.

De Škoda Elroq, die de Modular Electrification Toolkit (MEB) van de Volkswagen Groep als technische basis heeft, wordt in Nederland geleverd met een keuze uit drie aandrijfvarianten: als Elroq 50, 60 en 85. Deze uitvoeringen variëren in accucapaciteit en bijbehorend vermogen, van 125 kW tot 220 kW. Het Elroq 50 instapmodel heeft achterwielaandrijving met een bruto accucapaciteit van 55 kWh en een elektromotor op de achteras die een maximaal vermogen van 125 kW genereert. De Elroq 60 heeft een accupakket van 63 kWh en een elektromotor met een vermogen van 150 kW. Beide modellen hebben een topsnelheid van 160 km/u. De Elroq 85 is uitgerust met een 82 kWh sterk accupakket (bruto vermogen). Deze achterwielaangedreven versie heeft een maximum vermogen van 210 kW, een topsnelheid van 180 km/u en een elektrische actieradius van meer dan 560 kilometer*.

Alle varianten van de Škoda Elroq ondersteunen DC snelladen, hoewel de maximale laadsnelheden verschillen. De Elroq 85 is geschikt voor snelladen tot 175 kW. De accu’s van alle aandrijfopties kunnen in minder dan 28 minuten van 10% tot 80% worden opgeladen. Bij wisselstroom-laadstations kunnen alle Elroq-uitvoeringen worden opgeladen met snelheden tot 11 kW, waardoor ze in ongeveer 5,5 tot 8 uur volledig zijn opgeladen, afhankelijk van de uitvoering. De Elroq ondersteunt automatische en handmatige accu-reconditionering. De accu-voorverwarming bereidt de accu voor op gelijkstroomladen bij lage omgevingstemperaturen en optimaliseert zo de laadsnelheid. Het proces kan handmatig worden gestart door op een knop op het centrale infotainmentdisplay te drukken, of automatisch tijdens het rijden naar een laadstation, op basis van navigatiegegevens en de accutemperatuur.

De Elroq is een volledig elektrische SUV van Škoda. Met zijn lengte van ongeveer 4,5 meter en ruime interieur is het de elektrische opvolger van de Karoq.

De Elroq overtuigt als SUV. De gezinsauto heeft compacte buitenmaten, waardoor je hem gemakkelijk door de stad manoeuvreert. Tegelijkertijd is de Elroq volwassen genoeg om ook buiten de stadsgrenzen zijn mannetje te staan. Met ruimte voor vijf inzittenden én hun bagage, ook als dit sportspullen zijn. 

Na de Elroq volgen nog drie nieuwe elektrische Škoda-modellen. In 2025 een elektrisch model met het formaat van de Scala. Een jaar later volgt de eerste elektrische stationwagen die gezelschap krijgt van een elektrische 7-persoons SUV, de grootste elektrische Škoda van allemaal. 

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag. Werkelijke laadtijden kunnen afwijken door het gebruik van andere laadpunten en de capaciteit van het gebruikte laadpunt.